Mis mõtteid tekitasid veebitunnid? Ausalt.

Märtsi keskpaik. COVID-19 kuulutatakse pandeemiaks, algab eriolukord. PÕMM. Mida teha umbes 300 koolitusega, mis on käimas või algamas? Siseneme veebikursuste maailma.

Esimene otsus tuli keelekursuste osas, mis sobivad reaalajas veebi vägagi hästi. Kas kõik õpetajad ja õppijad suudavad nii kiiresti tehnilised võimalused leida ja vajalikud oskused omandada? Aitasime omalt poolt kaasa koolituste ja nõustamistega nii palju kui võimalik. 

Loetud päevadega kohtusidki esimesed grupid juba veebis, paari nädalaga jõudis veebi valdav osa keelekursustest – umbes 60 gruppi. Kontaktõpet jäid ootama pigem algtaseme grupid ja üksikud, kus ei olnud õpetaja või õppijate valmisolekut.

Kas veebis õppimas või kursuse ootel?

Veebikursus päris kõigile ei sobi, nii et on hea, kui õppijal on valikut õppimisvormide vahel.

Kahtlustasime, et õppijad on arvutis olemisest nii väsinud, et ei taha üldse kuulata midagi ekraani taga õppimisest. Või siis tahetakse just jätkata südamelähedast tegevust ja saada eriolukorras tükikest normaalsust kas või läbi veebi. Tagantjärgi tundub meile, et peale jäi teine hoiak.

Lihtne oli otsustada ka teatud käeliste kunstikursuste osas – keraamikat ikka veebis ei tee ja savi me posti panema ei hakanud. Mõned kursused, mis veebiõppesse sobisid, jõudsid sinna ka peale mõningast õppekava ja korralduse ümbertegemist.

Rõõmu valmistasid õppijad, kes avastasid enda üllatusekski, et saavad veebiõppes hakkama.

Siiani oli see teadlik valik, et veebiõppe vagu me kündma ei hakka, vaid pakume õpet kohapeal. Meie koolis on oluline osa suhtlemisel ja vähe puhtalt loengulisi koolitusi. Kuigi veebitunnid suhtlust ei välista, tekib see ikkagi loomulikumalt neil, kel on juba olnud võimalus ka näost-näkku kohtuda. Oluline osa õppest on sotsiaalne aspekt kohvipausi ajal, enne ja pärast tundi, kaasõppijate kogemuste kuulamine.

Paljud leidsid aga, et veebiõppes ongi mugavam ja ajasäästlikum osaleda ning soovivad ka edaspidi nii õppida. Suur osa õppijaist arvas, et kui kohapeal õppida ei saa, siis sobib ka veebis. Aga leidus ka neid, kes arvasid, et veebiõpe neile kindlasti ei sobi. Rõõmu valmistasid õppijad, kes esialgse vastuoleku järel avastasid enda üllatusekski, et saavad veebiõppes hakkama ja see on neile sobiv. 

Edaspidi õpime mitmekesisemalt

Eriolukorra lõppedes sai õppimine ka kohapeal jätkuda. Esimesed kontakttunnid peale pikka isoleeritust tundusid nii erilised. Õppijad tulid rõõmsana ja hindasid väga koosõppimise võimalust. Tagasi saadi veel üks tükike “normaalsust”.

Sügiseks kavandame koolitusi mitmes stiilis: kontakttunnid, mis piirangute korral toimuvad üle veebi; kontakttunnid, mis piirangute korral lükkuvad edasi; puhas veebiõpe. Järk-järgult täitub koduleht sügiseste õppimisvõimalustega, kus, nagu ikka, on teemasid igale maitsele.

Nüüd on meil ka paremad võimalused õpetajaid ette valmistada veebiõppesse üleminekuks. Põhjalikud juhendid on valminud nii õpetajatele kui ka õppijatele. Anname endale aru, et kui märtsis alanud kriisis olid õppijad leplikud ka siis, kui esimesed tunnid juhtusidki konarlikud olema, siis olukorras, kus on võimalik paremini ette valmistuda, tuleb vastata kõrgetele ootustele.

“Mis tunded/mõtted tekkisid veebitundide suhtes? Kirjutage võimalikult ausalt :)!”

Aga las keeleõppijad, kes lõpetasid kursused veebis, räägivad ise, mida nad veebiõppest päriselt arvasid. Siin on noppeid tagasiside vastustest ülalolevale küsimusele.

  • Ei tekitanud mingeid erilisi tundeid. Olin rõõmus, et tunnid ära ei jäänud ja saime edasi õppida. Mulle sobis.
  • Oli küll mugav kodust mitte välja minna, aga igal ajal eelistaksin kontakttundi.
  • Minule oli veebikoolitus väga sobiv. Tundus intensiivsem ja kontsentreeritum keele õppimine. Mida väiksem grupp, seda kasulikum.
  • Tunnid olid üldiselt head, sest meil oli hea õpetaja.
  • Ma ei eelista veebitunde, aga see võimalus võiks olla, kui nt ei saa tunnis osaleda.
  • Alguses oli hirm, et ei saa hakkama aga mida tund edasi seda paremini hakkas minema.
  • Kuna olime grupiga tuttavad, siis oli väga hea meel kõiki näha. Õpetaja oli väga oskuslikult tunni planeerinud. Tundsin, et olen kaasatud ja õpetaja poolt tähele pandud. Õpetaja võimaldas ka paaristööd ja kolmekesi tehtavaid ülesandeid. Sügisest saadik ootasin neid tunde ja kordagi ei olnud tunnet, et ma ei taha tundi minna. Meeleolu ja õhkkond oli väga positiivne.
  • Veebitundidel oli nii plusse kui miinuseid. Plussid: ei pea kodust lahkuma. Miinused: õpitingimuste tagamine (vaikus toas, vajaliku tehnika olemasolu jne). Rääkimist vähem kui klassiruumis.
  • Alguses oli võõras, siis isegi meeldis.
  • Veebitunnid olid üllatavalt toredad. Kui alguses olin natuke ärev nende suhtes, siis praegu enam mitte. Hea oli rahulikult oma laua taga tunnis õppida. Õppisin tundma veebivõimalusi tundide läbiviimiseks.
  • Üldiselt positiivsed – tõeline aja kokkuhoid. Ma ei pea kulutama aega sõiduks edasi-tagasi ning tegelema parkimise probleemiga. Ma ei näe mingit põhjust keeleõppeks klassiruumis füüsiliselt, sest kui koolitaja veidi ka end täiendab veebiõppe osas, siis saab seal kõike teha. Ainult veebiõppe alguses peab ka osalejatele nii tehnilisi juhiseid jagama kui ka nö veebikoolituse head tava. Nt kui samal ajal räägin telefoniga või sõna ei võta seadistan mikrofoni “mute” peale, heli paremaks kvaliteediks kasutada kõrvaklappe, kuidas anda märku kui soovid küsida, kaamera sättida nii, et valgus ei paistaks selja tagant, jne.
  • Sain aru, et keeletunnis veebis oli hea jätkata, kuna kursus oli juba eelnevalt tuttav. Päris võõra kursusega ja kohe veebis ma ei oleks osalenud. Siin mängib kindlasti rolli see, et oled enda keeleoskuses niigi ebakindel. Aga juba tuttava kursusega näiteks osad tunnid veebis teha oleks täitsa mõeldav.
  • Uus kogemus ja kasulik samuti.
  • Võimalusel ei osaleks. Väga palju jääb puudu. Ekraan võtab ära energia ja väsitab nii pead, silmi kui keha. Ei ole seda sünergiat, mis motiveeriks.
  • Mulle meeldis küll. Aja kokkuhoid. Saab ka niimoodi edukalt kursusel osaleda ja keelt õppida.

Lõpetuseks veel ühe psühholoogia töötoa tagasisidet

  • Mind nt üldse ei häiri, et veebiõpe pole ikka see, kontaktõppes oleks teine tunne vmt – minule introverdina on pigem kergendus, et ei pea võõraste inimestega lähemalt kokku puutuma.
  • Seoses veebikoolitusega sain uue kogemuse võrra rikkamaks. Oli väga soe ja armas seltskond. Edu ja kordaminekuid Teile edaspidiseks. Olge terved! Aitäh.

Liitu uudiskirjaga